وادی خاموشان

بکوش تا عظمت در نگاه تو باشد نه در آنچه به آن می نگری

 

تیک

تيك‌، يكي از شايع‌ ترين مشكلات رواني است كه به گفته كارشناسان دلايل شيوع آن چندان مشخص نيست، ولي تخمين زده مي‌ شود بين 5 تا 25 درصد كودكان در سنين مدرسه نيز نوعي از اختلال تيك را تجربه مي ‌كنند


تيك ‌ها حركات غيرطبيعي ناگهاني، مكرر، سريع و هماهنگي هستند كه معمولا به راحتي قابل تقليد هستند.

حركات به‌ صورتي مشابه مكررا رخ مي ‌دهند و بيمار قادر است به ‌صورتي ارادي براي مدتي كوتاه آن ها را مهار كند، اما اين امر ممكن است سبب اضطراب بيمار شود.

تيك‌ ها در نتيجه فشار رواني تشديد مي ‌شوند و حين فعاليت‌ هاي ارادي و تمركز فكري كاهش يافته و در خواب از بين مي‌ روند.

دكتر عليرضا پيرخائفي، روان‌شناس و عضو هيئت علمي دانشگاه، تيك‌ ها را فعاليت‌ هاي حركتي - صوتي مي ‌داند كه به ‌صورت ناگهاني اتفاق مي‌ افتند و در آن، فرد توان مقاومت خود را از دست داده و ظاهرا مقابله با‌ آن هيچ فايده‌اي نخواهد داشت.

وي، پريدن گوشه‌ چشم، پرش در ناحيه ‌گردن و حركات اضافه در شانه را از تيك ‌هاي حركتي مي ‌داند و در خصوص تيك ‌هاي صوتي ابراز مي ‌كند، در اين ‌گونه تيك‌ ها علاوه بر تكان‌ هاي عضلات، سيستم صوتي نيز(مانند صاف كردن گلو، خرخر كردن و بالا كشيدن بيني و …) درگير مي ‌شود.

تيك‌ هايي كه به تازگي آغاز شده‌اند، اغلب نياز به درمان ندارند.

توصيه مناسب به والدين و اطرافيان كودك مبتلا به تيك اين است كه توجهي به تيك ‌ها نداشته باشند، زيرا تمركز روي تيك، باعث تشديد آن مي‌ شود.

اكثر تيك‌ هايي كه تازه آغاز شده‌اند، مسير محدود و گذرايي دارند و به سمت اختلال جدي ‌تري پيش نمي ‌روند و حداكثر طي دوره‌هاي استرس ‌آور عود مي‌ كنند. معدودي از تيك‌ ها بيشتر از يك ‌سال طول مي ‌كشند.

تيك در آقايان سه‌ برابر بيشتر از خانم ها است و تيك‌ هاي مزمن بيشتر بين سنين 6 تا 12سالگي ديده مي ‌شوند.

تقسيم ‌بندي


تيك‌ ها را مي‌ توان بر اساس ساده يا متعدد بودن، گذرا و مزمن بودن به 4 گروه تقسيم كرد:

تيك‌هاي ساده گذرا:

در كودكي بسيار شايع‌اند و معمولا پس از يك ‌سال (‌اغلب طي چند هفته) خود به‌ خود بهبود مي ‌يابند و عمدتا نياز به درمان ندارند. تيك‌ هاي حركتي معمول كه اغلب در حدود 5/3‌سالگي شروع مي ‌شوند ،به كودكان كمك مي‌ كنند تا انرژي عصبي را آزاد كنند. 75 درصد از كودكان، اين نوع تيك را در عرض 6 ماه پشت سر مي ‌گذارند.

اگر كودك شما گرفتار تيك شد، بهترين راه، ناديده گرفتن آن است. هيچ گاه او را سرزنش نكرده و يا تنبيه نكنيد. شما مي ‌توانيد براي جلوگيري از تبديل شدن اين عمل به يك عادت، با تمرين كردن روش ‌هاي پيشگيرانه، به كودكان تان كمك كنيد، ولي تيك ‌هاي گذرا نبايد در برنامه كامل ترك عادت مورد توجه قرار گيرد.

تيك‌ هاي مزمن:

اگر تيك بيش از 12ماه ادامه يابد، تيك مزمن محسوب مي‌ شود. تيك‌ هاي مزمن پايدار هستند و معمولاً انقباض ماهيچه در آن ها بيش از حد و بسيار شديد است. اين تيك ‌ها مشخصاً به‌ صورت حمله‌ هاي دوره‌اي هستند و غالباً شدت آن ها ماه به ماه، روز به روز يا حتي ساعت به ساعت تغيير مي ‌كند. در حقيقت رفتار تيكي ممكن است براي هفته‌ ها يا ماه‌ها كاملاً محو، اما دوباره ظاهر شود.

ممكن است در هر سني پديدار شوند، اما اغلب در كودكي شروع مي‌ شوند. درمان در اكثر موارد لازم نيست. بايد به بيمار توضيح داد كه اين اختلال اهميتي ندارد.

تيك‌ هاي ساده يا متعدد مداوم:

معمولا از كودكي يا نوجواني و قبل از 15‌سالگي آغاز مي ‌شود. در بسياري از موارد تيك ‌هاي موردي روي مي ‌دهد، اما بهبود كامل در خاتمه نوجواني رخ مي‌ دهد.

سندرم تيك‌ هاي حركتي و صوتي متعدد مزمن:

اين سندرم به نام پزشك فرانسوي ‌اي كه نخستين بار اين بيماري را توصيف كرد، "سندرم ژيل دولا توره" ناميده مي ‌شود.

اين اختلال معمولا همراه با تحريك ‌پذيري و وسواس است كه مي ‌تواند موجب رانده شدن فرد از اجتماع شود و اين واكنش ‌هاي اجتماعي منفي مي ‌‌تواند فرد را به افسردگي دچار كند و حتي در بعضي مواقع او را به سوي خودكشي نيز سوق ‌دهد.

تيك ‌هاي توره درصورت عدم ‌درمان مي ‌توانند به حالتي مزمن در فرد تبديل شود.

در اين افراد حركات لب و دهان شان به‌ گونه‌اي هست كه انگار حرف‌ هاي ركيك به زبان مي‌ آورند، در صورتي كه اين طور نيست.

به جز تيك ‌هاي گذرا در ساير تيك ‌هاي عصبي احتمال بازگشت وجود دارد.

علت‌ ها:


زماني اعتقاد بر اين بود كه تيك‌ ها علاوم بيروني احساسات سركوب شده و كشمكش‌هاي دروني ‌اند. امروزه در بسياري از نقاط جهان آن را تركيبي از عوامل محيطي و زيستي مي ‌دانند.

تيك تقريباً در يك سوم موارد، پايه ژنتيك دارد، اما در برخي حالات ممكن است

اين عادت از طريق تقليد به دست آيد.

همچنين مشخص شده است كه رفتارهاي تيكي در زمان فشارهاي عصبي افزايش مي ‌يابد كه اين امر به "تيك عصبي" منجر مي ‌شود.

در صورتي كه از وجود تيك‌ هاي عصبي در كودك ‌تان رنج مي‌ بريد، نكات زير را مد نظر داشته باشيد:

كاهش فشار روحي:

به لحاظ اين كه رفتارهاي تيكي غالباً با فشار روحي تشديد مي‌ شوند، مواردي را در زندگي كودك ‌تان جست ‌وجو كنيد كه ممكن است منشأ ناراحتي يا نگراني او باشند. مثلا ببينيد آيا او تلاش مي‌ كند كه از تكاليف مدرسه و درس‌ها عقب نمانند؟ آيا انتظارات ورزشي او بالاست؟

براي كاهش تنش‌هاي احتمالي كودك و ايجاد آرامش و اطمينان در او، تا آنجا كه ممكن است موقعيت‌هاي فشارزا را از بين ببريد و با او مهربان باشيد. تعداد تيك ها اغلب با كاهش فشار روحي، تقليل مي‌ يابند.

چه بايد كرد؟

يكي از نكاتي كه درباره ي انواع تيك ‌ها حائز اهميت است، نوع برخورد و نگاه عوام به آن است كه باعث مي ‌شود، فرد مبتلا دچار احساس ناخوشايندي شود و خود را از انظار پنهان كند و در صورت افزايش بيش از حد اين اختلال، حتي در رفتارهاي اجتماعي او نيز تاثير بگذارد.

اگر افراد با نشانه‌ هاي طولاني‌ مدت تيك مواجه شدند، بايد براي جلوگيري از اختلالات وسيع تر به روان ‌پزشك يا روان ‌شناس مراجعه كنند.

javahermarket

نوشته شده در دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:,ساعت 16:27 توسط مجهول| |

 

شاهکارهای نقاشی هنرمندان بزرگ جهان+تصاویر

هنر تنها زیبایی دوباره خلق شده نیست؛ هنر تجلی عشق، مهربانی و عمیق‌ترین احساسات قلبی است. آیا به الهام و انگیزه نیاز دارید؟ پس به این نقاشی‌‌ها...
 
هنر خالق زیبایی‌‌هاست.
رالف والدو امرسون
من خودم هنرمند نیستم و در خلق کارهای هنری نیز ماهر نیستم، اما همیشه شاهکارهای بزرگ هنر بهم انگیزه می‌دهند. هنر تنها زیبایی دوباره خلق شده نیست؛ هنر تجلی عشق، مهربانی و عمیق‌ترین احساسات قلبی است. آیا به الهام و انگیزه نیاز دارید؟ پس به این نقاشی‌‌ها نگاه کنید! کلمه‌ای برای وصف زیبایی‌شان پیدا نمی‌شود... چه چیزی بیشتر از یک شاهکار بزرگ می‌تواند الهام بخش باشد؟
 

مونالیزا، لئوناردو داوینچی
لوور، پاریس- 06-1503
این صورت با لبخند مرموزش خودش با هنر مترادف شده است و قطعا مشهورترین نقاشی ای است که همه‌مان می‌شناسیم و تقریبا تاثیرگذارترین پرتره در طول تاریخ نیز بوده است.
 


شب پرستاره، وینسنت ون گوک

موزه هنرهای معاصر، نیویورک، 1889
بی شک این اثر هنریبهترین دوست داشتنی‌‌ها را به نمایش گذاشته و اما نوابغ را نیز به دردسر انداخته است. گویا هنرمند قصد داشته در طول نیم قرن یا بیشتر با استفاده پرمعنی اش از رنگ نوابغ و هنرمندان سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهد.
 
 
گلهای آفتابگردان، وینسنت ون گوک
لندن، گالری ملی، 1888
ون گوک بعد از ترک کردن زادگاهش هلند به قصد جنوب فرانسه برای تشکیل انجمن هنری، این گلهای آفتابگردان را نقاشی کرده است. او این اثر را برای تزئین اتاق خواب دوستش پل گوگن نقاشی کرد. ون گوک سال بعد یعنی سال 1889 کپی دیگری نیز از این نقاشی کشید و شاید هم کپی دیگری در سال بعدتر. کپی‌‌ها و نسخه‌‌های متفاوت دیگری از این تابلو نیز به شاگردان او نسبت داده شده است. این گلهای هنری معروف در قلبشان نمونه ساده‌ای از ایجاز زندگی را به نمایش می‌گذارند؛ آنها چرخه‌‌های متفاوت زندگی ما هستند، شکوفه‌‌های شاداب و باطراوت تا پژمردگی و نابودی...
 

موج نهم- ایوان آیوازوفسکی

1850- موزه دولتی روسیه، سن پترزبورگ
تابلوی موج نهم شاهکاری واقعی است. آیوازوفسکی در این نقاشی که تلاش شوم گروهی را برای نجات یافتن از امواج بی‌رحم اقیانوس نشان داده، به کمال تکنیکی ناب خویش دست یافته است. باوجود این قوی‌ترین بخش این کمپوزیسون در مرکز نقاشی قرار دارد که مرموز‌ترین و عرفانی‌ترین بخش و نمایش دهنده تشعشعات خورشید می‌باشد و به صحنه با طیفی از رنگهای قوی سبز و صورتی روشنایی بخشیده است. همچنین بارها از این نقاشی به اسم زیباترین نقاشی روسی نام برده شده است.


گالری علوفه، جان کنستابل
1821، گالری ملی، لندن
این تابلو به عنوان بزرگترین نقاشی بریتانیایی ارزشمند و مورد تقدیر واقع  می‌شود، اما وقتی که برای اولین بار در سال 1821 در آکادمی ‌سلطنتی نمایش داده شد (با عنوان: نیم روز)، در پیدا شدن خریدار ناکام ماند. ولی وقتی در فرانسه تئودور گریکالت این اثر را تحسین کرد بیشتر مورد توجه قرار گرفت. و بالاخره وقتی در یک سالن در پاریس همراه با تابلوهای دیگر کنستابل نمایش داده شد شور و هیجان بیشتری را برانگیخت (گفته شده که حضور داشتن نقاشی‌‌های دیگر کنستابل در این نمایشگاه یک هدیه برای گریکالت که خیلی زود و در همان سال فوت کرد، به شمار می‌آمده). در این نمایشگاه تابلوی گالری علوفه به طور قطع به عنوان برنده مدال طلایی که توسط چارلز ایکس از فرانسه اهدا می‌شد انتخاب شده بود. آثار کنستابل در این نمایشگاه تحت تاثیر و الهام گرفته از نقاش‌‌های فرانسوی مثل اوژن دلاکروا بود.
 
 
برج بابل، پیتر بروگل مهتر
1563، موزه کانستیستوریس، وین
موضوع این نقاشی سازه برج بابل است؛ در کتاب مقدس آمده که این برج ساخته دست بشر برای رسیدن به بهشت بوده. بروگل در نشان دادن معماری برج بابل با طاق‌‌ها بیشمار و نمونه‌‌های دیگر از مهندسی رومی، عمدا کلسئوم روم را تداعی کرده است. هدف او از این نقاشی این بوده که خطرات غرور بشر و شاید هم هم زیانبار بودن عقلانیت کلاسیک در مواجه با الاهیت را نشان دهد.
 
 
تمرر جنگجو به آخرین لنگرگاهش کشیده می‌شود تا از هم باز شود، جی.ام.دبلیو. ترنز
1838، گالری ملی، لندن
در مهم‌ترین بخش نقاشی، یعنی کشتی جنگی قدیمی، ترکیب بندی اثر غیر عادی است، که در سمت چپ تصویر جا داده شده یعنی جایی که بر شکوه و جلال اثر تاکید می‌شود و اکثر رنگهای شبح گونه آن در گوشه ای از مثلثی قرار گرفته است که در دو گوشه دیگر آن آسمان آبی و همچنین مهی که به سوی آسودگی خیال پیش می‌رود،  قرار دارد. زیبایی قایق کهنه در کنتراست قوی و رنگهای سیاه  و چرکین قایق با بخارهایی نمود پیدا می‌کند که به سرعت از روی سطح دریاچه بلند می‌شود؛ "مثل بخار آب". در سال 2005 این نقاشی به عنوان عالی‌ترین اثر هنری در گالری هنر بریتانیا انتخاب شد.
 

گشت شبانه، رامبرانت وان رین

1642، آمستردام، Rijksmuseum
از این نقاشی به عنوان بهترین کار رامبراند نام برده شده است، چرا که این اثر تمام الگوهای نقاشی را شکسته تا حدی که تمام نقاشان چهره آن دوران از خلق این اثر ابراز نگرانی و ناراحتی کردند. این نقاشی به تازگی به نمایش گذاشته شده و به عنوان یکی از بهترین آثار اروپای شمالی به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.
 


خوک چران، بریتانی، پل گوگن
1888، موزه هنر شهر لس آنجلس
گوگن یکی از نقاشان پیشرو پست امپرسیونیست به شمار می‌آید. این نقاشی رنگین نسبت به نقاشی‌‌های دیگر گوگن به سبک پخته خاص خودش فضاهای رئال بیشتری دارد. "خوک چران" با کشاورز و خوکهایش و پس زمینه ای از خانه‌‌های کوچک روستایی و آسمان،  از پیش زمینه ای متفاوت برخوردار است. رنگهای قوی و تکه تکه یکی از سبکهای خاص و متعلق به گوگن است.
 
 
دو خواهر (روی تراس)، پیر آگوست رنوآر
1881، موسسه هنری شیکاگو
تجلیل از زیبایی بهار و پیمانهای دوران جوانی، در تابلوی دو خواهر (روی تراس) سبک تکنیکی و کمپوزیسیون درست، نمایش هنرمندانانه رنگهای لرزان باطراوت به خوبی مشهود است. اکثر تصاویر نقاشی در اندازه واقعی قضایی سطحی را در جلوی تراس اشغال کرده اند؛ و در پشت آنها فضایی پرنشاط و پر از برگ مورد توجه قرار می‌گیرد که به نحو بسیار شدیدی روی فرمها و شکلهای نقاشی شده فوکوس می‌کند. صورت دو دختر به شدت بر اصول نقاشی جدید رنوآر تاکید داشته و آن را آشکار می‌کند و رنگ صورتها تحت تاثیر سایه‌‌ها یا بازتابها قرار نگرفته است. رنگ چشمهای دختر کوچک بسیار شفاف  و واضح، به رنگ آبی ترانسپورانت و شفاف، ما را به تماشا کردن جهان با نگاهی تازه و از دید چشمانی بی‌گناه دعوت می‌کند.
 

javahermarket

نوشته شده در دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:,ساعت 16:4 توسط مجهول| |

گزارش تصویری: نقاشی‌های نویسندگان بزرگ جهان

اما اگر این خط‌خطیها، نقاشیها یا طرحها را مثلا نویسنده بزرگی کشیده باشد که بسیار دوستش می‌‌داریم، آن وقت هر قدر هم که از نظر...
 

شاید شما هم بارها قلم به دست گرفته‌اید و بر روی کاغذ یا کنار روزنامه، بر روی صفحات تقویم یا روی پاکتنامه و خلاصه هر جایی که یک تکه کاغذ سفید گیرتان آمده، خطخطی کرده‌اید و چیزی که ناخودآگاه در ذهنتان آمده، بر روی آن صفحه کشیده‌اید. بعضیها هم مثلا وقتی پای تلفن صحبتشان به درازا می‌کشد همین کار را می‌کنند و بر روی هر صفحه‌ای که روبرویشان باشد، خط خطی می‌کنند و طرح می‌کشند. هر چقدر که استعدادتان در نقاشی کردن بهتر باشد، نقاشی، طرح یا خلاصه هر آن چیزی که بر روی صفحه کاغذ کشیده اید، بهتر از کار در خواهد آمد. غالبا این نقاشی‌ها به سطل آشغال سپرده می‌شوند و گاهی اگر از آن خوشمان بیاید لای دفتر یا کتابی آن را نگه می‌داریم. وقتی سالها از آن نقاشی می‌گذرد و نگاهی به آن می‌اندازیم، بیشتر از آن که ارزش هنری داشته باشد، ما را یاد خاطرهای در سالیان گذشته می‌اندازد. اما اگر این خط‌خطیها، نقاشیها یا طرحها را مثلا نویسنده بزرگی کشیده باشد که بسیار دوستاش می‌‌داریم، آن وقت هر قدر هم که از نظر هنری بی‌ارزش باشد، دیدنش برایمان مهم می‌شود. وقتی نویسنده یا شاعری را می‌پرستیم، عکسهایش را جمع می‌کنیم، صدایش را گوش می‌دهیم، دستخطش را نگاه می‌‌داریم و خلاصه هر چیز بی‌ارزشی که از او باشد، ناگهان برایمان گرانبها می‌شود. نوزده ژانویه تا شش آوریل نیز نمایشگاهی از نقاشیها و طرحهای نویسندگان بزرگی چون مارسل پروست، پل ورلن، ژان کوکتو، آلن روبگریه، آندره برتون، رولان بارت و خیلی‌ها دیگر در شهر پاریس برگزار شد. این نقاشی‌ها عموما از سه منبع تهیه شده و در این نمایشگاه در معرض عموم قرار گرفته بود. تعدادی از آنها از مجموعه های شخصی و تعدادی از مجموعه بزرگ «پیر بلفوند» ناشر معروف فرانسوی و تعدادی هم از آرشیو موسسه‌ی «ایمک» فرانسه فراهم شده بود. عکسهایی که در زیر می‌بینید، عکسهایی است که «زوران میکلئوزویک» گرفته و در شماره‌ی ۴۷۱ ماهنامه «مگزین لیتهرر» در مقالهای که به مناسبت برگزاری همین نمایشگاه نوشته شده، منتشر شده است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

javahermarket

نوشته شده در دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:,ساعت 16:4 توسط مجهول| |
 

نقاشی های زیبا و دیدنی از Victor Kaganov
   
   
   



نقاشی های زیبا و دیدنی از Bob Ross

   
   
   
   
   
   

javahermarket

نوشته شده در دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:,ساعت 16:2 توسط مجهول| |
 

 

javahermarket

نوشته شده در دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:,ساعت 15:55 توسط مجهول| |
 
نقد فیلم آخرین لژیون
اکشن تاریخی ماجراجویانه «آخرین لژیون» که اکران آن از جمعه ۲۶ مرداد آغاز شده، با وجود آنکه از چند ستاره بین المللی بهره می برد، نتوانسته نظر منتقدان و تماشاگران را جلب کند و با فروش زیر ۳ میلیون دلار در سه روز اول افتتاحیه اش به یکی از شکست های بزرگ اواخر فصل تابستان سینمایی تبدیل شده است. مقاله ورایتی نگاهی به دلایل این شکست دارد.

فیلم «آخرین لژیون» زیاد هم فیلم بدی نیست اما برنامه تبلیغاتی نیم بند آن حتی اجازه نمی دهد این نکته را دریابید. تماشاگری آگهی های کوتاه تلویزیونی بنجل، پوسترهای تبلیغاتی سالن های انتظار سینماها و تبلیغات روزنامه یی را می بیند، به این نتیجه می رسد که باید انتظار دیدن فیلمی کم خرج همچون فیلم «۳۰۰» - و حتی آنقدر از آن فیلم هم کم بودجه تر و بی ارزش تر که باید اسمش را «۱۲۵» گذاشت- را داشته باشد. در این فیلم محصول مشترک انگلستان، فرانسه و ایتالیا صحنه های خوب کمتر به چشم می خورد اما همان تعداد صحنه های خوب هم بیشتر شبیه به اکشن های ماجراجویانه عهدبوق صبح شنبه تلویزیون است. فیلم از کمبود حس و حال به شدت صدمه دیده است و اغلب مثل یک رشته صحنه های پراکنده که از فیلم حماسی بلندتری بیرون کشیده شده، به نظر می رسد. با این حال، تماشاگران شبکه کابلی و نسخه دی وی دی بعد از اکران سینمایی می توانند از چنین آش شله قلمکاری لذت ببرند.

فیلمنامه اپیزودیک، تا اندازه یی براساس یک رمان تاریخی به قلم والریو مانفردی که خودش هم در نگارش فیلمنامه همکاری کرده، حول رویدادهای ناگوار زندگی رمولوس آگوستوس ۱۲ ساله (توماس سنگستر) که وارث مستقیم جولیوس سزار است، می گردد. در سال ۴۷۶ بعد از میلاد، اندکی بعد از آنکه رمولوس جوان تاج امپراتوری در حال فروپاشی رم را بر سر می گذارد، یتیم می شود و در نتیجه حمله قبیله گوت ها به سرکردگی اودواسر (پیتر مولان) به تبعید فرستاده می شود.

آورلیوس (کالین فیرث) یکی از معدود فرماندهان ارتش که از حمله بربرها جان به در برده، افراد وفادارش را در یک عملیات نجات و آزادسازی رمولوس و معلم سرخانه مرموزش به نام آمبروزینوس (بن کینگزلی) از دژی در جزیره کوچک کاپری رهبری می کند. او البته یک شمشیرزن زیباروی بیزانسی به نام میرا (آیشواریا رای، ستاره بالیوود) را همراه خود دارد.

متاسفانه به آدم های خوب داستان هنگام بازگشت به رم خیانت می شود. آنها سراسر بریتانیا را زیر پا می گذارند تا از آخرین لژیون وفادار به امپراتور جوان که باقی مانده کمک بگیرند و آدم بدهای داستان در تعقیب شان هستند و بدتر از همه اینکه یک حاکم مستبد هم آنها را تهدید می کند.

مشکل اصلی فیلم «آخرین لژیون» به طور واضح ریشه در تردید فیلمساز دارد که نمی تواند تصمیم بگیرد چه فیلمی می خواهد بسازد و چه مخاطبی را باید هدف بگیرد. نشانه هایی از «ربوده شده» و «جزیره گنج» رابرت لویی استیونسن در فیلم وجود دارد که حاکی از آن است که کارگردان فیلم -دوگ لفلر- و همکارانش عمداً ساختن یک فیلم مدل قدیمی و مناسب برای افراد خانواده را در نظر داشته اند. (یک دلیل دیگر اینکه صحنه های خشن را طوری بریده اند که هیچ جنازه یی به صورت مفصل نشان داده نشود.)

با این حال در صحنه های متعدد، مخصوصاً در شوخی های به سبک «ایندیانا جونز» فیرث با قهرمان زن داستان، فیلم به وادی شوخی های کلامی می رود. این صحنه ها نسبتاً هوشمندانه در تضاد با صحنه های ماجراجویانه مسخره یی قرار می گیرد که به سبک فیلم های درجه دو و درام های تلویزیونی شمشیر و صندل یا شمشیر و جادوگری ساخته شده اند.

کینگزلی در نقش آمبروزینوس، حکیم اسرارآمیزی که نسبتش با رمولوس مثل نسبت یودا و لوک اسکای واکر در جنگ ستارگان است، باید به عمیق بودنی وانمود کند که کمتر اثری از آن در فیلمنامه هست. او همچنین مجبور است حس کفایتی را در این شخصیت تزریق کند که هرگز دقیقاً معلوم نمی شود چه توانایی هایی دارد. در جریان نبردی در نقطه اوج ناگهان معلوم می شود که می تواند گلوله های بزرگ آتشین را ببلعد اما به نمایش گذاشته شدن ناگهانی این قابلیت او احتمالاً تماشاگر را سردرگم می کند که چرا تا به حال از توانایی هایش استفاده نکرده است.

البته اینکه فیلم «لژیون گمشده» که در لوکیشن های تونس و اسلواکی فیلمبرداری شده، مثل یک فیلم به شدت کم بودجه به نظر می رسد هیچ مزیتی برای آن نیست. با این حال سنگستر در نقش خود تاثیرگذار است، فیرث نقش بزن بهادری خودش را با اعتماد به نفس خوبی درمی آورد، رای بسیار چشمگیر است و کینگزلی، با وجود موانعی که قبلاً ذکر شد، بدون هیچ تلاشی قدرتش را به رخ می کشد. صحنه های مبارزه به قدر کافی هیجان انگیز هستند و فیلم در مجموع آنقدر خوب هست که تماشاگر را به گفتن ای کاش کمی بهتر از این بود، وادارد.

javahermarket

نوشته شده در دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:,ساعت 15:52 توسط مجهول| |

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

postheadericon من و سهراب نوشتیم از درد

 

 


 

 

"آسمان مال من است

چشم ها را باید شست

جور دیگر باید دید"

این ها را همه سهراب نوشت!

 

من در این کلبه ی آرام نوشتم: سهراب!

چشم ها را شستم،

جور دیگر دیدم:

آسمان مال تو بود،

چون تمامش آبی است!

آسمان در این جا

تیره و ظلمانی است!

سهراب بیا تا من هم

از نگاه تو جهان رابینم:

از دو چشمان تو شاید سهراب،

آسمان آبی بود،

سرزمین سبز،هوا عالی بود.

آن زمان ظلم نبود؟

آن زمان را گویم:

-که زمین سبز،هوا آبی بود-

آن زمان ای سهراب،

جنگ در کار نبود؟

در جواب طلب آزادی،

زور و تزویر و کمی سنگ نبود؟

 

تو بگو ای سهراب،

در زمان های قدیم،

آن زمان که دریا..

رو به ساحل می رفت؛

موج در کار نبود؟

 

"آسمان مال من است

چشم ها را باید شست

جور دیگر باید دید"

 

کمی ساکت سهراب،

بنشین،گوش بده:

آن زمان که همه جا سبز،

هوا آبی بود؛

دل بیچاره ی تو تنگ نبود..

اگر اکنون سهراب؛

حرفی از حق بزنی،

آسمانت مشکی است!

وعده ی دیدارت،

چال هایی ابدی است!

 

آسمان،دشت،هوا مال تو بود.

چون تو بودی و هوا

..و تو بودی و زمین!

ولی اکنون سهراب؛

"همه چی قیمت جان است بدان

همه چی بابت نان است بدان"

جان مردم ارزان،

نان مردم از جان..

تو اگر ای سهراب،

جان دیگر یابی؛

..وبخواهی بنویسی از عشق

بنویسی از یار،

و بگویی که زمین مال من است..

شک ندارم خود نیز،

خنده ات می گیرد!

آن زمان جای نشستن بر بام،

و نوشتن از عشق،

نعره گون می گفتی:

 

آسمان مال شما..

درد من آزادی است !!

 

javahermarket

نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 13:18 توسط مجهول| |
 

داوران جلوه های بصری جشن سینمای ایران معرفی شدندخبرهایی از پانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران

از طرف کارگروه فنی خانه سینما داوران جلوه های بصری معرفی شدند.

کارگروه فنی جامعه اصناف سینمایی ایران داوران تخصصی بخش جلوه های بصری و رایانه را به کیومرث پور احمد (دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران ) معرفی کردند.

ابراهیم حقیقی، ایرج تقی پور، امید سحرخیز، بهرام خاکسار، سید هادی اسلامی در اين بخش به داوری می ‌پردازند.

شایان ذکر است این داوران مسئولیت انتخاب و معرفی نامزدهای جلوه های بصری و رایانه فیلم های بلند سینمایی را بر عهده خواهند داشت.

javahermarket

نوشته شده در پنج شنبه 16 تير 1390برچسب:,ساعت 16:19 توسط مجهول| |

 

در شرایطی که اعتراض به برخورد آمریکا با شاهرخ خان در هند ادامه دارد و رسانه‌ها خبر آتش زدن پرچم آمریکا توسط هواداران وی را در چند نقطه کشور، به عنوان خبر اول خود مخابره کرده‌اند، بازیگر مسلمان سینمای هند اعلام کرد دیگر هیچ علاقه‌ای برای سفر به آمریکا ندارد.

صدها خبرنگار و عکاس و هزاران تن از هواداران این بازیگر برای دیدار با وی، خود را به فرودگاه بین‌المللی دهلی نو رسانده بودند.
بازگشت شاهرخ‌خان به کشور هند از این جهت اهمیت زیادی برای رسانه‌های گروهی و دوستداران وی داشت، که وی هفته قبل به مدت دو ساعت در فرودگاه بین المللی نیویوریک به صورتی اعلام نشده در بازداشت به سر ‌برد.
شاهرخ خان در شرایطی جلوی دوربین خبرنگاران در فرودگاه دهلی نو قرار گرفت که رسانه‌ها خبر آتش زدن پرچم آمریکا توسط هواداران وی را در چند نقطه کشور، به عنوان خبر اول خود مخابره کرده بودند.
دوستداران شاهرخ‌خان که از نحوه رفتار مسئولان اداره مهاجرت آمریکا با بازیگر مورد علاقه خود به شدت عصبانی به نظر می‌رسند، گفتند این نوع رفتار اختصاص به آدم‌های مریض دارد.
شاهرخ خان گفت: «سئوالاتی که در فرودگاه از من کردند باعث خجالتم شد.این اتفاق باعث شد تا تصمیم بگیرم از این پس به آمریکا سفر نکنم. تنها در صورتی به این کشور می‌روم که مجبور باشم در صحنه‌های یکی از فیلم‌های جدیدم بازی کنم. به دوستانم در دنیای سینما گفته‌ام کارها را طوری تربیت دهند که اگر قرار است برای چند کار در این مکان حاضر شوم ، یک بار به آن جا بروم و همه کارها را با هم انجام بدهم. صراحتا بگویم هیچ علاقه‌ای ندارم که همراه خانواده‌ام به آمریکا سفر کنم و اوقات فراغتم را در آن جا بگذارم.»
بازیگر 44 ساله سینمای بالیوود با تقدیر از هواداران خود از آنها خواست به اعتراضات خویش خاتمه دهند. به گفته او :«بگذارید به این نکته فکر کنیم که این حادثه دیگر تمام شده است همه ما باید مثبت فکر کنیم و نگاهمان به آینده باشد.»
شاهرخ خان هفته قبل برای تبلیغ فیلم تازه‌اش «نام من خان است» به آمریکا سفر کرد.
اما مأموران اداره مهاجرت در فرودگاه نیویورک به مدت دو ساعت مدارک و اسناد وی را بازرسی کردند. این تاخیر در انجام کارهای قانونی ،باعث اعتراض بازیگر شد. با وساطت چند تن از کارمندان سفارت هند در آمریکا ،مشکل ویزای شاهرخ خان حل شد.
بازداشت اعلام نشده دو ساعته شاهرخ خان ،واکنش تندی را در هند به همراه داشت و گروهی از سیاستمداران هندی خواستار رفتار مشابهی با توریست های آمریکایی شدند.
این موضوع خیلی سریع تبدیل به تیتر اول رسانه هادر سطح بین‌المللی شد.

javahermarket

نوشته شده در جمعه 10 تير 1390برچسب:,ساعت 21:54 توسط مجهول| |

 

 


خبری برای علاقمندان "هفت" و اهالی سینما: خیاط در کوزه افتاد!
 فریدون جیرانی در برنامه این هفته «هفت» فیلم «قصه پریا» را برای نقد و بررسی انتخاب کرده است. فیلمی که بسیاری از علاقه مندان به سینمای ایران منتظر آمدنش به این برنامه بودند و بلاخره به خواست خود رسیدند. کارگردانی «قصه پریا» را خودِ فریدون جیرانی - مجری برنامه هفت - بر عهده دارد و طبق شنیده ها، مسعود فراستی - منتقد ثابت این برنامه- نظر مثبتی نسبت به این فیلم جیرانی ندارد- درست برعکس فیلم دیگر این کارگردان به نام «من مادر هستم» که فراستی از مدافعان سفت و سخت آن است و از آن به عنوان یکی از فیلم های خوب این سال ها یاد کرده است. شانس جیرانی بود یا بدشانسی  اش که «قصه پریا» قبل از «من مادر هستم» روی پرده رفت و حالا می شود گفت که خیاط هم در کوزه افتاده است.

نکته جالب توجه در این میان این است که در برنامه این هفته هفت قرار نیست این بار دو منتقد (موافق و مخالف) رو در روی هم بنشینند و به بحث در مورد فیلم مورد نظر بپردازند. در این برنامه خودِ فریدون جیرانی به عنوان سازنده اثر در مقابل فراستی می نشیند و به دفاع از اثر خود می پردازد و فضای بحث و گفت وگو را به وجود می آورد. اتفاقی جالب و هیجان انگیز که خیلی از سینماگران و کارگردانانی که روی صندلی داغ نقد پهای تند برنامه نشستند، منتظرش بودند.


 

 
     
 
   

javahermarket

نوشته شده در جمعه 10 تير 1390برچسب:,ساعت 21:47 توسط مجهول| |


قالب وبلاگ

download

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 18 صفحه بعد

ویندوز جدید و عالی Windows X pro 2011

ابــزار وبــلاگ ها !

دریافت کد این آهنگ